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1.
En klient som hade radsla for att tala i andras narvaro behandlades med systematisk desensibilisering. Tekniken hade modifierats sa att en forestalld respons (att tala) forandrades till auditiv stimulering (banduppspelat tal) dar klienten gavs kontroll over exponeringen. Be—handlingen utvarderades subjektivt av klienten och med hjalp av hjart—frekvensregistrering. Resultaten tolkades i termer av motbetingning och exponering till den fobiska situationen.  相似文献   

2.

The procedural validity of the Composite International Diagnostic Interview - short form (CIDISF) administered via an Internet web-page was examined and compared with an in-person interview (Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis I Disorders, research version; SCID) for 7 DSM-IV mental disorders: major depression, generalized anxiety, specific phobia, social phobia, agoraphobia, panic attack and obsessive-compulsive disorder. The 53 participants completed a computerized interview (CIDI-SF) via a web page 2 days before the scheduled in-person interview (SCID). The agreement between CIDI-SF and SCID was generally low (Cohens Kappa <0.40). However, if the panic disorder module from the long version of CIDI is used instead, the Kappa is fair (K = 0.48) with an agreement of 75%. Practical applications and future directions are discussed.  相似文献   

3.
Sammanfattning: Depression kan bero på felaktigt given förstärkning i uppfostran eller på ringa positiv förstärkning från omgivningen. Behandling av depression med metoder, som utvecklats vid universitetet i Oregon, bygger på kodning av interaktioner, daglig skattning av sinnestillstand och aktiviteter samt tids—begransning av behandlingen, hemobservationer, gruppinteraktion. Därigenom får man informa—tion om beteende, som utgör grund för testning av hypoteser, för utveckling av behandlings-strategier och for evaluering av beteendeför-ändringar  相似文献   

4.
Abstract

Föreliggande arbete avser en enkätundersökning av svenskars flygrädsla. Tvätusen svenska med-borgare i äldrarna 18–75 är erhöll en enkät med 25 frägor angäende flygrädsla och hur denna päverkar viljan att utnyttja trafikflyget.

Christer L. Nordlund: A questionnaire of Swedes' fear of flying. During the spring and summer of 1982, 1 992 randomly selected individuals received a written questionnaire concerning fear of flying. 1 484 individuals returned the questionnaire and 169 of the remainders were interviewed by telephone and were included in the material. 76% of the individuals in the material had flown one or more times, while 6% reported that because of fear they had never flown. 17% reported that they could not consider flying, owing to fear, or for other reasons. 10% answered that they experienced relatively great or greater fear when flying, while 15% answered that they felt the same when thinking about flying. When asked about different parts of a flight, 25% revealed that they felt relatively great or greater fear during some part of it, and about 30% reported the same level of fear when clear air turbulence was encountered. The prevalence of flight fear depends upon the definition used. If “daring to fly” is used as a criterion, 10% of the Swedish population, i.e. 600 000 Swedes, can be considered to be afraid of flying. Given that flying is quite safe (from a statistical point of view), anyone experiencing discomfort during a flight could be regarded as demonstrating fear of flying. With this criterion, 50% of the interviewed individuals (= 3 000 000 Swedes) could be regarded as apprehensive about flying.  相似文献   

5.
Abstract

Rapporten beskriver en behandling av produktiva ihållande symtom hos en 23-årig kvinnlig patient med en 7-årig schizofreni-anamnes. Målet var att öka patientens självbestämmande över de hallucinatoriska upplevelserna samt att minska hennes rädsla för dessa upplevelser. Behandlingsmetoder som användes var exponering inför imperativa röster och synhallucinos, träning i att iaktta grader av självkontroll/självbestämmande över hallucinosen, systematisk självobservation av samband mellan situation och hallucination, samt kognitiv bearbetning av orsakerna till kvalitativa/kvantitativa förändringar i hallucinosen. Efter femton veckovisa entimmes-sessioner, daglig insats av vårdpersonal, och ett samstämmigt förhållningssätt som även inbegrep anhöriga, var patienten helt fri från hallucinos för första gången på sju år. Följdförändringar som förbättrad uppmärksamhet och koncentrationsförmåga kunde noteras av klienten själv, anhöriga och personal. Ingen påtaglig förändring av vanföreställningar eller någon ökad insikt kring hallucinos kunde iakttas. Vid sex månaders uppföljning hade patienten endast haft en period om tre dagar med hallucinos, annars var förändringen stabil.  相似文献   

6.
《Cognitive behaviour therapy》2013,42(3-4):135-144
Abstract

Denna artikel presenterar en introduktion till en beteendemedicinsk arbetesmodell för kronisk obstipation. Den bygger på en nyutkommen artikel om beteendeterapeutisk behandling av svår förstoppning. Studien visar att beteendeterapeutiska metoder är den kanske mest lovande behandlingsmetoden för obstipation. Problemet är att det finns lite intresse bland beteendeterapeuter att ta på sig denna behandling. Artikeln syftar till att entusiasmera beteendeterapeuer till detta mycket roliga och givande arbete.  相似文献   

7.
8.
The influence of defensivity, measured by validity scales of personality inventories (MMPI-K, FPI-R, GIESSEN-Test) on test results and psychotherapy outcome was studied in 309 patients treated with inpatient client-centered therapy. In general, psychotherapy patients exhibited low defensivity. 25% of patients, who denied psychopathology at admission, did so at discharge and to some extent at follow-up, demonstrating an ”especially good outcome” (means). Relative improvement (effect sizes), however, was significantly diminished in psychopathology scales and significantly enlarged in validity scales. – Results are discussed with regard to prior hypotheses about the influence of defensivity.  相似文献   

9.
10.
The intuitionistic consequence operation restricted to the language with (equivalence) and (negation) as the only connectives is axiomatized by means of a finite set of sequential rules of inference.To the memory of Professor Roman Suszko  相似文献   

11.
Two versions of a distributed-memory model, one for associative information and one for serial-order information, leave open the question of whether there are two different modes of operation or only one. An analysis of these two versions showed that differential predictions emerge when one considers the role of item information. To test these predictions, a standard item-recognition task (Sternberg, 1966) was embedded in a paired-associate probe-recognition task, a serial-order probe-recognition task, or both. The item-recognition serial-position curves were quite different in the paired-associate and the serial-order conditions, and followed the paired-associate condition when the two were combined. In general, the results were consistent with the predictions of the distributed-memory models, and supported the idea of different modes of operation rather than a single common mode of operation.  相似文献   

12.
There have previously been only few objective investigations on the combined occurrence of intellectual disability and personality disorder. Despite this difficulty, from the current clinical viewpoint there is no doubt that at least people with mild intellectual disability can also develop personality disorders. In slight degrees of intellectual disability it is possible to psychopathologically describe the typical symptoms objectively. For the disorder symptomatic of combined personality disorder in people with an intellectual disability, there are no confirmed facts, publications or diagnostic rules. The diagnostic assignment of behavioral abnormalites as combined personality disorder with dependent and infantile components in people with intellectual diasabilities still does not seem to be justified. In people with medium to severe mental disorders only the comprehensive term “behavioral abnormalities” should be applied.  相似文献   

13.
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16.
Zusammenfassung Bereits 1681 beklagte sich ein englischer Arzt in einem Brief über Patienten, die ohne jedes Ma? jene lieben, die sie alsbald ohne jeden Grund hassen würden. Weiterhin seien pl?tzliche Ausbrüche von Wut, Schmerz, Angst oder ?hnlichen Emotionen zu beobachten. Mit dieser frühen Beschreibung typischer Borderline-Symptome wird die Darstellung der Entwicklung der Theorie der Borderline-St?rung von den Anf?ngen bis heute eingeleitet. Vor diesem Hintergrund werden der Stand der Diagnostik und die derzeit wichtigen Behandlungskonzepte umrissen, und zwar die psychodynamischen, verhaltenstherapeutischen und klientenzentrierten Ans?tze. Es wird dargelegt, welche Antworten es auf die Frage gibt, was das angemessene therapeutische Setting ist, insbesondere mit Blick auf station?re Behandlungskonzepte. Die vorliegenden empirischen Studien best?tigen die Wirksamkeit von Psychotherapie bei Borderline-St?rungen. Die geringe Zahl der Studien belegt aber auch die Schwierigkeit der empirischen Forschung in diesem Bereich. Der abschlie?ende Ausblick in die Zukunft der Psychotherapie der Borderline-Pers?nlichkeitsst?rungen prognostiziert eine weitere Zunahme von Pers?nlichkeitsst?rungen im Spektrum psychiatrischer Erkrankungen und eine zunehmende Differenzierung des Behandlungsangebots bzw. Spezialisierung der Behandler.   相似文献   

17.
Zusammenfassung Der Begriff des Narzi?mus wird aus historischen, soziologischen, anthropologischen, mythologischen und etymologischen Quellen hergeleitet und dann in die verschiedenen psychoanalytischen Theorien eingeordnet. Die theoretischen Grundpositionen zum Narzi?mus und zur Auffassung narzi?tischer Pers?nlichkeitsst?rungen werden ausführlich erl?utert. Die Annahme eines prim?ren Narzi?mus wird anhand der theoretischen Vorstellungen von Freud, Grunberger, Mahler und Kohut erkl?rt, die Annahme einer prim?ren Objektbeziehung durch die Theorien von Ferenczi, Balint, Klein und Winnicott illustriert. Anschlie?end werden die Konzeptionen des Narzi?mus im Rahmen der Triebtheorie bzw. als eigenst?ndige Entwicklungslinie (Kohut) erl?utert. Grunberger nimmt dabei eine Mittelstellung ein. Kohut und Kernberg stehen sich gegenüber, wenn es um die Einordnung des Narzi?mus als pathologisches Ph?nomen (Kernberg) oder als Entwicklungsarretierung (Kohut) geht. Es schlie?t sich ein Abschnitt über die klassifikatorisch-deskriptive Erfassung des Narzi?mus an, in dem die Auffassungen der narzi?tischen Pers?nlichkeitsst?rung im Rahmen der g?ngigen Klassifikationssysteme (DSM-IV, ICD-10, OPD) beschrieben werden. Ebenso finden die Testdiagnostik sowie interpersonelle Ans?tze Berücksichtigung. Danach werden die Befunde der modernen S?uglingsforschung und deren Auswirkungen auf ein ver?ndertes Verst?ndnis der narzi?tischen Pers?nlichkeitsst?rung dargestellt. Die übersicht schlie?t mit einer differenzierten Betrachtung der unterschiedlichen therapeutischen Vorgehensweisen.   相似文献   

18.

Background

In 2000/2001 the authors presented the theory and practice of the ecological approach to the psychotherapy of panic disorders. The aim of the present study was to investigate the psychotherapeutic effectiveness of its application, supplemented by cognitive behavioural elements. According to the ecological approach, panic disorder arises whenever external changes in the living conditions enforce changes in professional or interpersonal relationships, which had been previously postponed and/or avoided out of fear of their consequences.

Methods

A total of 24 therapies consisting of 11–20 sessions were examined. Patients were examined 5 times from the beginning of the therapy until at least 1 year after cessation. Standardized questionnaires for the diagnosis and severity of the panic syndrome were used including the Panic and Agoraphobia Scale (PAS), the Hamilton Anxiety Scale (HAMA), the Symptom Checklist (SCL) 90-R and a relationship questionnaire.

Results

In the subjects’ self-evaluation 67% had recovered or showed only mild symptoms 1 year after therapy compared to 75% in the evaluation by the therapists. Effect sizes before and after therapy varied between 0.78 and 2.73 and all were significant. In addition, we developed a questionnaire on relationships, according to the ecological hypothesis. This showed that more than 80% of the subjects experienced essential changes in their relationships prior to the onset of the panic disorder requiring further developmental changes, which could be mastered with increasing success in the course of therapy.

Conclusions

Compared to other studies the combination of ecological and cognitive-behavioural approaches in this study resulted in impressive symptom and therapy reduction in less than 20 sessions.  相似文献   

19.
This paper begins with a cursory overview of psychotherapy outcome research for personality disorders; however, relatively little is known about process research or process outcome relationships. It then focuses on relevant patient and therapist variables. Significant controversies in personality disorder treatment techniques are examined. Initially, studies generally associated transference interpretation with less favorable therapy outcomes. Recent work supports the possibility of differentiated correlations. There is increasing evidence that a moderate amount of transference interpretation and perhaps even a therapeutic alliance that is not so good, maybe indicative of an inner conflict with the therapist relationship, could ultimately be beneficial. This association most probably does not exist in cluster C personality disorders. A problem with this type of research is that clear definitions are often lacking. This complicates comparisons between studies and the influence of other mediating variables remains vague.  相似文献   

20.
Zusammenfassung Formen zeitgenössischen Körperagierens in der Adoleszenz, wie besondere Haartracht (Punkfrisuren), Tätowierungen und Piercings, sowie pathologische Körpermanipulationen, wie Selbstverletzung und Essstörungen, haben eine auffallende Ähnlichkeit bzw. gehen parallel mit den Körperritualen der sog. Naturvölker, teilweise auch mit denen unseres eigenen Kulturkreises. Bei aller Ähnlichkeit sind jedoch drei in ihrem Wesen verschiedene Formen zu unterscheiden: 1. Die gesellschaftskonformen Körperpraktiken, die der Tradition einer sozialen Gruppe entsprechen und öffentlich-rituell Identitätsschritte in der menschlichen Entwicklung markieren (insbesondere Initiation in der Adoleszenz), wie wir es bei den Naturvölkern und in Rudimenten in unserer Kultur finden. 2. Die Benutzung des eigenen Körpers, um sich als Adoleszenter meist in Peer-Groups provozierend und rebellierend gegen überkommene Traditionen abzugrenzen; hier wird am Körper eine passagere Gegenidentifikation markiert, die gerade nicht den überkommenen Traditionen entspricht, jedoch wieder verlassen wird und in eine reife Erwachsenenidentität übergeht. 3. Die pathologischen Formen des Körperagierens dagegen bedeuten Entwicklungsstillstand und Arretierung der Identitätsentwicklung; sie müssen (wie eine Sucht) ständig wiederholt werden, um eine prekäre Ersatzidentität aufrechtzuerhalten, weil die Entwicklung einer autonomen Identität mit psychosenaher Trennungsangst verbunden wäre. Nur Menschen manipulieren derart ihren Körper, und zwar seit Menschengedenken, als ob der Mensch ständig symbolisch die Natur beherrschen müsste, wie auch sonst die natürliche Umwelt, in mehr oder weniger harmloser bzw. destruktiver Form, und der Körper ist der ihm nächste Teil der Natur.
Body enactmentsOn parallels between body acting of primitive cultures, contemporary adolescents and pathologic forms
There are obvious parallels between contemporary body acting of adolescents such as the manner of wearing ones hair, using tattoos and piercings, as well as some kinds of pathologic body manipulation (like self-inflicting or eating disorders), and ritual body performances of the so-called primitive or savage cultures. But in part there are also parallels with ubiquituous body activities in our culture. In this paper three groups of body-acting are distinguished: 1. In conformity to social rules traditional body practices are marking steps of identity development, for example rites of initiation in primitive cultures and rudimentary ceremonies in our culture. 2. Ones own body is used to define oneself in adolescence rebelliously against social traditions. Such unconventional body-acting occurs in peer-groups and is seen as a passagère phenomenon in average identity development. 3. Pathologic forms of self destructive body-acting signify a cessation of development. In an addiction-like repetition they build up a precarious identity surrogate, because arriving at an autonomous identity would be connected with psychotic separation anxiety. Only human beings are able to treat their bodies (in normality and pathology), as if humans are constantly compelled to dominate nature symbolically in every moment, and their bodies are the nearest part of nature to them.


Erweiterte Fassung dreier Vorträge: Psychotherapietage NRW, 1. Nov. 2002, Bad Salzuflen; Symposium der Wissenschaftlichen Gesellschaft Freiberg der Arbeitskreise für Psychoanalyse in Österreich, Salzburg, März 2003; Fachtagung der Vereinigung Ostschweizer Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten, St. Gallen, September 2003.  相似文献   

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